BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Fruity Cherry Heart
Assalamualaikum
Hai Hai Hai..Awak2 sume..dah datang, jangan lupe tinggal komen yeee..Nanti saya jejak anda balik..TQ ;)

Friday, June 28, 2013

5 Sen.. Bernilaikah?

assalamualaikum dan selamat petang semua..

Entri kali ini agak simple..
“5 sen? Bernilai?” apa mksud nya??
Haha..jadi kali ini sy bkan lah mahu menulis berkenaan dgn masalah kewangan mahu pun inflasi pd hari kini..
Namun, apa yang mahu sy kongsi kn ialah satu kisah yang mengajar betapa besar nya kepentingan syiling 5 sen..entri nye agak panjang..selamat membaca.. =)

Beberapa mnggu lpas, sy dalam perjalanan pulang ke tanah kelahiran ku, kelantan.. -errr-
Sy bertolak drpd upm ke stesen komuter dgn menaiki bas upm pd pkul 7 lbeh..
dalam pukul 8.30mlm, sy tiba di stesen bas putra..
sementera menunggu bas sani pada pukul 10, sy solat maghrib dan isya’ jamak qasar takhir..

selesai solat, sy terasa lapar..sy melihat beg dompet..di dalam nya terdpt sehelai kertas hijau dan 2 helai kertas biru..
sy terfikir..agak nya ckup ke tak utk makan malam? Sy mahu mnyimpan sdikit duit utk memudahkn sy balik ke rumah drpd stesen bas kota bharu..Namum kelaparan telah m’nafikn segala nya..
sy terus menuju ke kafe putra dan memesan nasi gorng ayam yg berharga rm5..
selesai makan, sy turut membeli air mineral dan roti..masing2 berharga rm1 dan rm0.70..

roti itu sy simpan utk bersahur..


semasa dalam pejalanan pulang ke Kelantan, bas tersebut berhenti di cafeteria sani..di situ ad kedai runcit..
tnpa berlengah lagi, sy turun drpd bas..dan pergi ke kedai tersebut..hasrat sy, mahu membeli ai mineral kerana tekak terasa haus..
sy lupa bhawa adakah dompet sy berduit..

selepas sy mngmbil ai mineral dan menuju ke kaunter byran, sy mengeluarkn dompet..
ketika itu bru sy sedar keadaan sy..lntas memeriksa duit syiling yg masih berbaki..
sy menanyakan pak cik yg mnjaga kaunter..

“brapo yar so air mineral ni?” (berapa ringgit air mineral ini?)

“Siya setengoh..” (seringgit setengah) pak cik itu menjwab..

Sy mengeluarkn semua syiling yg ad..dan mula mngira..

20 sen, 40 sen, 60 sen, 80 sen, seringgit, seringgit 10 sen, seringgit 30 sen, seringgit 45sen..

Duit yg sy ad tidak ckup 5 sen utk membeli air mineral..
Dalam hati sy..mengharapkn belas kasihan drpd pakcik tersebut..
Dgn malu nya, sy berkate..

"errr..ad seringgit 45 sen je.."

Kemudian, pakcik itu menjwab..

“Ok..xpe..”

Waa..bersyukur sgt2..alhamdulillah..

“Terima kasih pakcik..” sy blas smbil tersenyum..

Sy terus beredar kembali ke bas..
Dalam bas, prasan sy bercmpur baur..ad rase malu, ad jga terasa gmbira..
terfikir jua betapa penting nya nilai 5 sen.. -sebelum ni main campak je >.< -
hasil belas kasihan pakcik itu, sy dpat membeli nya..apa yg terjadi jika pakcik itu tidak menerima?





p/s: kisah ini turut memberi pngajaran lain..

macam mana tu?

cntoh nya wang yg kita sedekahkn kpd org yg sedang kelaparan ialah rm0.50 ..jika dilihat dari nilai wang itu, org tersebut tidak mampu membeli mknn..dek kerana harga mknn(nasi, mi, kuew teow goreng) dalam rm4..namun, sekiranya difikir secara mendalam..jika org lain menderma rm3.50 lg..dan dicampur dgn syiling 50 sen td, jadi rm4..apa kata anda?



sudah tentu dgn adnya 50sen kita td bersama, ckup utk membeli mknn..

dan juga org lain tidak dpt membeli mknn tanpa 50sen yg kita beri td..

haa..jd, nmpak tak nilai 50 sen tu?

ketika menderma..jgn dikira-kira wang yg disedekahkan..kerana nilai itu tidak dipandang oleh Allah..yg dinilai keikhlasan..hanya Allah shj yg tahu keikhlasan dalam diri kita..sedekah stakat mane yg mampu..tp sedekah la seikhlas mgkin..

Renung2kn lah..dan selamat beramal..~ 
^_^

#maamaaa#

1 comment: